BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz┬│onk├│w galerii i sympatyk├│w kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U┐ytkownicyU┐ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂciZaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂci   ZalogujZaloguj 

System zabezpieczenia ruchu poci┬▒g├│w INDUSI

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastŕpny temat  
Autor WiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 31 Mar 2015,10:29    Temat postu: System zabezpieczenia ruchu poci┬▒g├│w INDUSI Odpowiedz z cytatem

System INDUSI (INDUktivezugSIcherung) obecna nazwa PZB90 wprowadzono ju┬┐ w latach 30-tych na kolejach niemieckich.Jest to system podobny do SHP stosowanego na PKP z t┬▒ r├│┬┐nic┬▒ ┬┐e w torze zainstalowane s┬▒ trzy rezonatory (magnesy) o kt├│rych napisz├¬ w dalszej cz├¬┬Âci.Ju┬┐ w 1909 roku firma Siemens&Halske opracowa┬│a system zabezpieczaj┬▒cy kt├│ry mia┬│ uniemo┬┐liwi├Ž maszyni┬Âcie przejechanie obok semafora wskazuj┬▒cego sygna┬│ "St├│j".By┬│ to system mechaniczny kt├│ry by┬│ zawodny (┬Ânieg,zanieczyszczenia).Oko┬│o 1926 roku wprowadzono system magnetyczny kt├│ry wymaga┬│ zasilania elektrycznego na szlaku.Przeprowadzono r├│wnie┬┐ pr├│by z systemem optycznym firmy B├Ąseler-Zeiss kt├│ry si├¬ nie sprawdzi┬│ ze wzgl├¬du na zabrudzenie optyki.W 1919 roku firma produkuj┬▒ca sygnalizacj├¬ (Vereinigten Eisenbahn-Signalwerke,C.Lorenz AG) zaproponowa┬│a indukcyjny system zabezpieczenia ruchu poci┬▒g├│w.Powsta┬│o wiele prototyp├│w,przebi┬│ si├¬ system z trzema rezonatorami o cz├¬stotliwo┬Âci 500,1000 i 2000 Hz, kt├│ry by┬│ testowany od 1927 roku na liniach Berlin-Hamburg i Hamburg-Brema.Rezonatory popularnie zwane magnesami s┬▒ w budowie podobne do magnes├│w SHP.W obudowie znajduj┬▒ si├¬ cewki nawini├¬te na rdze├▒ stalowy zwarte kondensatorem i po┬│┬▒czone kontaktem w semaforze.Przy semaforach kszta┬│towych by┬│y to kontakty mechaniczne,obecnie stosuje si├¬ elektroniczne.Rezonatory nie wymagaj┬▒ zasilania energetycznego.Na parowozach do zasilania rezonatorow lokomotywy,turbiny wytwarzaj┬▒ce pr┬▒d by┬│y wyposa┬┐one w dodatkowe cewki wytwarzaj┬▒ce pr┬▒dy o cz├¬stotliwo┬Âci 500,1000 i 2000 Hz.Dzisiaj wszystko jest rozwi┬▒zane elektronicznie.W 1935 roku 165 lokomotyw i 4500 km tor├│w by┬│o wyposa┬┐onych w INDUSI.W 1944 roku by┬│o ju┬┐ 870 pojazd├│w i 6700 km tor├│w wyposa┬┐onych tym systemem.System INDUSI by┬│ modernizowany zgodnie ze stanem techniki i obecnie nazywa si├¬ PZB90,ale trzy rezonatory przetrwa┬│y do dzisiaj.
W nastêpnym odcinku opiszê dzia³anie tego systemu.

Jak w poprzednim po┬Âcie wspomnia┬│em INDUSI nosi dzisiaj nazw├¬ PZB90 (P unktformige Z ug B eeinflussung)Celowo zrobi┬│em przerwy aby uwypukli├Ž sk┬▒d wzi┬▒┬│ si├¬ skr├│t.Przet┬│umaczy├Ž mo┬┐na to w nast├¬puj┬▒cy spos├│b:"Punktowe indukcyjne oddzia┬│ywanie na poci┬▒g".Punktowe dlatego ┬┐e na szlaku w odpowiednich punktach zamontowane s┬▒ rezonatory popularnie zwane magnesami. Rezonator o cz├¬stotliwo┬Âci 1000Hz zamontowany jest przy tarczy ostrzegawczej,rezonator o cz├¬stotliwo┬Âci 500Hz montowany jest 250m od semafora a rezonator 2000Hz montowany jest przy semaforze.Pojazdy trakcyjne posiadaj┬▒ rezonatory wytwarzaj┬▒ce wszystkie trzy cz├¬stotliwo┬Âci i podczas przejazdu nad czynnymi (gdy semafor wskazuje sygna┬│ "St├│j") rezonatorami torowymi indukuj┬▒ pr┬▒d kt├│ry powoduje spadek pr┬▒du w cewkach 500,1000 i 2000Hz pojazdu trakcyjnego co wp┬│ywa na elektronik├¬ PZB90.Przy semaforach wskazuj┬▒cych sygna┬│ "Wolna droga" rezonatory torowe s┬▒ zwarte i nie oddzia┬│ywuj┬▒ na rezonatory pojazd├│w trakcyjnych.
Gdy poci┬▒g przeje┬┐d┬┐a nad rezonatorem 1000Hz przy tarczy ostrzegawczej semafora wskazuj┬▒cego sygna┬│ "St├│j",maszynista w ci┬▒gu 4 sekund musi skwitowa├Ž przycisk czujno┬Âci jednocze┬Ânie hamuj┬▒c poci┬▒g bo gdy tego nie zrobi nast├¬puje nag┬│e hamowanie.
Nale┬┐a┬│o by wspomnie├Ž ┬┐e poci┬▒gi w zale┬┐no┬Âci od procent├│w ci├¬┬┐aru hamuj┬▒cego dziel┬▒ si├¬ na rodzaje: "O"-poci┬▒gi o 110 procentach lub wi├¬cej ci├¬┬┐aru hamuj┬▒cego(pr├¬dko┬Â├Ž max 160 km/h),"M"- od 66 do 110 procent ci├¬┬┐aru hamuj┬▒cego (pr├¬dko┬Â├Ž max 125 km/h) i "U"- poni┬┐ej 66 procent ci├¬┬┐aru hamuj┬▒cego (pr├¬dko┬Â├Ž max 105 km/h)
Po wdro┬┐eniu hamowania poci┬▒gu rodzaju "O"przy tarczy ostrzegawczej, PZB kontroluje czy pr├¬dko┬Â├Ž poci┬▒gu spadnie ze 160 do 85 km/h w ci┬▒gu 23 sekund,dla poci┬▒gu rodzaju "M" pr├¬dko┬Â├Ž w ci┬▒gu 29 sekund musi spa┬Â├Ž ze 125 do 70 km/h,a dla poci┬▒g├│w rodzaju "U" pr├¬dko┬Â├Ž musi spa┬Â├Ž ze 105 do 55 km/h w ci┬▒gu 38 sekund..Je┬┐eli maszynista nie dostosuje tych pr├¬dko┬Âci nast├¬puje nag┬│e hamowanie.
Przyk┬│ad poci┬▒gu rodzaju "O":
Maszynista przeje┬┐d┬┐a na rezonatorem 1000Hz przy tarczy ostrzegawczej z szybko┬Âci┬▒ 160 km/h,na kabinowym wska┬┐niku PZB wy┬Âwietla si├¬ kontrolka 1000Hz a kontrolka 85 zaczyna miga├Ž,poci┬▒g musi w ci┬▒gu23 sekund zwolni├Ž do 85 lub mniej km/h,kontrolka 1000Hz ┬Âwieci tak d┬│ugo a┬┐ poci┬▒g pokona 700m,po pokonaniu tego dystansu pr├¬dko┬Â├Ž musi zosta├Ž przed rezonatorem 500Hz obni┬┐ona do 65 km/h.Po przejechaniu nad rezonatorem 500Hz kontrolka 85 ga┬Ânie a w┬│┬▒cza si├¬ kontrolka 500Hz.Na nast├¬pnych 153 metrach poci┬▒g musi zwolni├Ž do 45 km/h i maszynista dohamowuje poci┬▒g zatrzymuj┬▒c si├¬ przed semaforem.
W sk┬│ad urz┬▒dzenia PZB wchodz┬▒ trzy wy┬│┬▒czniki:
1-oznaczony w t┬│umaczeniu na polski "Rozkaz" pozwalaj┬▒cy przy manewrach przejacha├Ž sygna┬│ "St├│j"(rezonator 2000Hz)
2-oznaczony "Wolne",u┬┐ywany gdy semafor wskazuj┬▒cy sygna┬│ "St├│j" zmieni obraz na "Wolna droga' gdy poci┬▒g jest jeszcze na pierwszych 700metrach od tarczy ostrzegawczej.
3-wy┬│┬▒cznik czujno┬Âci kontroluj┬▒cy czujno┬Â├Ž maszynisty.
PZB posiada elektroniczne urz┬▒dzenie rejestruj┬▒ce kt├│re zapisuje pr├¬dko┬Â├Ž poci┬▒gu,przejechane kilometry,ci┬Ânienie w przewodzie hamulcowym,oddzia┬│ywanie rezonatorow torowych na pojazd,obs┬│ug├¬ wy┬│┬▒cznika czujno┬Âci,numer kontrolny maszynisty,kabin├¬ z kt├│rej prowadzi┬│ poci┬▒g,usterki,numer poci┬▒gu,ustawienie rodzaju hamulca(G-P-R) oraz procenty ci├¬┬┐aru hamuj┬▒cego.
Takie parametry jak numer poci±gu,numer kontrolny maszynisty,procenty ciê¿aru hamuj±cego maszynista wpisuje do PZB przed rozpoczêciem jazdy poci±gu.
PZB stosuje si├¬ na wszystkich pojazdach trakcyjnych niezale┬┐nie od ich pr├¬dko┬Âci maksymalnej.
Zdawa┬│oby si├¬ ┬┐e system PZB jest bezpieczny ale wcale tak nie jest.Ze wzgl├¬du na punktowe przesy┬│anie informacji z semafor├│w do rezonator├│w torowych system ten z technicznego punktu widzenia jest zawodny w razie uszkodzenia lub usterki rezonatora torowego.Usterk├¬ mo┬┐na stwierdzi├Ž tylko poprzez specjalistyczn┬▒ kontrol├¬.
Bezpieczniejszy jest system LZB kt├│ry opisa┬│em wcze┬Âniej na Forum.

Przyk┬│ad poci┬▒gu rodzaju "O".

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img][/list]
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
WyÂwietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo┐esz pisaŠ nowych tematˇw
Nie mo┐esz odpowiadaŠ w tematach
Nie mo┐esz zmieniaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz usuwaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz g│osowaŠ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group