Peter

Do³±czy³: 25 Gru 2008 Posty: 118 Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy
|
Wys³any: 31 Mar 2015,10:29 Temat postu: System zabezpieczenia ruchu poci±gów INDUSI |
|
|
System INDUSI (INDUktivezugSIcherung) obecna nazwa PZB90 wprowadzono ju¿ w latach 30-tych na kolejach niemieckich.Jest to system podobny do SHP stosowanego na PKP z t± ró¿nic± ¿e w torze zainstalowane s± trzy rezonatory (magnesy) o których napiszê w dalszej czê¶ci.Ju¿ w 1909 roku firma Siemens&Halske opracowa³a system zabezpieczaj±cy który mia³ uniemo¿liwiæ maszyni¶cie przejechanie obok semafora wskazuj±cego sygna³ "Stój".By³ to system mechaniczny który by³ zawodny (¶nieg,zanieczyszczenia).Oko³o 1926 roku wprowadzono system magnetyczny który wymaga³ zasilania elektrycznego na szlaku.Przeprowadzono równie¿ próby z systemem optycznym firmy Bäseler-Zeiss który siê nie sprawdzi³ ze wzglêdu na zabrudzenie optyki.W 1919 roku firma produkuj±ca sygnalizacjê (Vereinigten Eisenbahn-Signalwerke,C.Lorenz AG) zaproponowa³a indukcyjny system zabezpieczenia ruchu poci±gów.Powsta³o wiele prototypów,przebi³ siê system z trzema rezonatorami o czêstotliwo¶ci 500,1000 i 2000 Hz, który by³ testowany od 1927 roku na liniach Berlin-Hamburg i Hamburg-Brema.Rezonatory popularnie zwane magnesami s± w budowie podobne do magnesów SHP.W obudowie znajduj± siê cewki nawiniête na rdzeñ stalowy zwarte kondensatorem i po³±czone kontaktem w semaforze.Przy semaforach kszta³towych by³y to kontakty mechaniczne,obecnie stosuje siê elektroniczne.Rezonatory nie wymagaj± zasilania energetycznego.Na parowozach do zasilania rezonatorow lokomotywy,turbiny wytwarzaj±ce pr±d by³y wyposa¿one w dodatkowe cewki wytwarzaj±ce pr±dy o czêstotliwo¶ci 500,1000 i 2000 Hz.Dzisiaj wszystko jest rozwi±zane elektronicznie.W 1935 roku 165 lokomotyw i 4500 km torów by³o wyposa¿onych w INDUSI.W 1944 roku by³o ju¿ 870 pojazdów i 6700 km torów wyposa¿onych tym systemem.System INDUSI by³ modernizowany zgodnie ze stanem techniki i obecnie nazywa siê PZB90,ale trzy rezonatory przetrwa³y do dzisiaj.
W nastêpnym odcinku opiszê dzia³anie tego systemu.
Jak w poprzednim po¶cie wspomnia³em INDUSI nosi dzisiaj nazwê PZB90 (P unktformige Z ug B eeinflussung)Celowo zrobi³em przerwy aby uwypukliæ sk±d wzi±³ siê skrót.Przet³umaczyæ mo¿na to w nastêpuj±cy sposób:"Punktowe indukcyjne oddzia³ywanie na poci±g".Punktowe dlatego ¿e na szlaku w odpowiednich punktach zamontowane s± rezonatory popularnie zwane magnesami. Rezonator o czêstotliwo¶ci 1000Hz zamontowany jest przy tarczy ostrzegawczej,rezonator o czêstotliwo¶ci 500Hz montowany jest 250m od semafora a rezonator 2000Hz montowany jest przy semaforze.Pojazdy trakcyjne posiadaj± rezonatory wytwarzaj±ce wszystkie trzy czêstotliwo¶ci i podczas przejazdu nad czynnymi (gdy semafor wskazuje sygna³ "Stój") rezonatorami torowymi indukuj± pr±d który powoduje spadek pr±du w cewkach 500,1000 i 2000Hz pojazdu trakcyjnego co wp³ywa na elektronikê PZB90.Przy semaforach wskazuj±cych sygna³ "Wolna droga" rezonatory torowe s± zwarte i nie oddzia³ywuj± na rezonatory pojazdów trakcyjnych.
Gdy poci±g przeje¿d¿a nad rezonatorem 1000Hz przy tarczy ostrzegawczej semafora wskazuj±cego sygna³ "Stój",maszynista w ci±gu 4 sekund musi skwitowaæ przycisk czujno¶ci jednocze¶nie hamuj±c poci±g bo gdy tego nie zrobi nastêpuje nag³e hamowanie.
Nale¿a³o by wspomnieæ ¿e poci±gi w zale¿no¶ci od procentów ciê¿aru hamuj±cego dziel± siê na rodzaje: "O"-poci±gi o 110 procentach lub wiêcej ciê¿aru hamuj±cego(prêdko¶æ max 160 km/h),"M"- od 66 do 110 procent ciê¿aru hamuj±cego (prêdko¶æ max 125 km/h) i "U"- poni¿ej 66 procent ciê¿aru hamuj±cego (prêdko¶æ max 105 km/h)
Po wdro¿eniu hamowania poci±gu rodzaju "O"przy tarczy ostrzegawczej, PZB kontroluje czy prêdko¶æ poci±gu spadnie ze 160 do 85 km/h w ci±gu 23 sekund,dla poci±gu rodzaju "M" prêdko¶æ w ci±gu 29 sekund musi spa¶æ ze 125 do 70 km/h,a dla poci±gów rodzaju "U" prêdko¶æ musi spa¶æ ze 105 do 55 km/h w ci±gu 38 sekund..Je¿eli maszynista nie dostosuje tych prêdko¶ci nastêpuje nag³e hamowanie.
Przyk³ad poci±gu rodzaju "O":
Maszynista przeje¿d¿a na rezonatorem 1000Hz przy tarczy ostrzegawczej z szybko¶ci± 160 km/h,na kabinowym wska¿niku PZB wy¶wietla siê kontrolka 1000Hz a kontrolka 85 zaczyna migaæ,poci±g musi w ci±gu23 sekund zwolniæ do 85 lub mniej km/h,kontrolka 1000Hz ¶wieci tak d³ugo a¿ poci±g pokona 700m,po pokonaniu tego dystansu prêdko¶æ musi zostaæ przed rezonatorem 500Hz obni¿ona do 65 km/h.Po przejechaniu nad rezonatorem 500Hz kontrolka 85 ga¶nie a w³±cza siê kontrolka 500Hz.Na nastêpnych 153 metrach poci±g musi zwolniæ do 45 km/h i maszynista dohamowuje poci±g zatrzymuj±c siê przed semaforem.
W sk³ad urz±dzenia PZB wchodz± trzy wy³±czniki:
1-oznaczony w t³umaczeniu na polski "Rozkaz" pozwalaj±cy przy manewrach przejachaæ sygna³ "Stój"(rezonator 2000Hz)
2-oznaczony "Wolne",u¿ywany gdy semafor wskazuj±cy sygna³ "Stój" zmieni obraz na "Wolna droga' gdy poci±g jest jeszcze na pierwszych 700metrach od tarczy ostrzegawczej.
3-wy³±cznik czujno¶ci kontroluj±cy czujno¶æ maszynisty.
PZB posiada elektroniczne urz±dzenie rejestruj±ce które zapisuje prêdko¶æ poci±gu,przejechane kilometry,ci¶nienie w przewodzie hamulcowym,oddzia³ywanie rezonatorow torowych na pojazd,obs³ugê wy³±cznika czujno¶ci,numer kontrolny maszynisty,kabinê z której prowadzi³ poci±g,usterki,numer poci±gu,ustawienie rodzaju hamulca(G-P-R) oraz procenty ciê¿aru hamuj±cego.
Takie parametry jak numer poci±gu,numer kontrolny maszynisty,procenty ciê¿aru hamuj±cego maszynista wpisuje do PZB przed rozpoczêciem jazdy poci±gu.
PZB stosuje siê na wszystkich pojazdach trakcyjnych niezale¿nie od ich prêdko¶ci maksymalnej.
Zdawa³oby siê ¿e system PZB jest bezpieczny ale wcale tak nie jest.Ze wzglêdu na punktowe przesy³anie informacji z semaforów do rezonatorów torowych system ten z technicznego punktu widzenia jest zawodny w razie uszkodzenia lub usterki rezonatora torowego.Usterkê mo¿na stwierdziæ tylko poprzez specjalistyczn± kontrolê.
Bezpieczniejszy jest system LZB który opisa³em wcze¶niej na Forum.
Przyk³ad poci±gu rodzaju "O".
[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img]
[img] [/img][/list] |
|