BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla członków galerii i sympatyków kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Lokomotywa spalinowa serii 232 (Ludmiła)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Peter



Dołączył: 25 Gru 2008
Posty: 118
Skąd: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWysłany: 10 Mar 2011,22:27    Temat postu: Lokomotywa spalinowa serii 232 (Ludmiła) Odpowiedz z cytatem

Lokomotywy serii 232 zostały wyprodukowane w byłym ZSRR w Fabryce Lokomotyw w Woroszyłowgradzie (obecnie Lugańsk) i importowane od 1970 roku do byłej NRD gdzie prowadziły zarówno pociągi towarowe jak i pasażerskie. Prototyp pokazano na Targach Lipskich w 1970 roku i oznaczono V 300 001, póżniej oznaczone BR 130. Pierwsze lokomotywy stacjonowane były w Lokomotywowni Lipsk Główny Południowy. Pierwsza seria (80 lokomotyw) posiadała wózki przystosowane do prędkości 140 km/h, ale nie posiadały urządzeń elektrycznego ogrzewania pociągów pasażerskich i dlatego nie bardzo nadawały się do ruchu pasażerskiego w okresie zimowym. Dlatego też prowadziły w większości ciężkie pociągi towarowe, ale ze względu na duże przełożenie przekładni a przez to małą siłę pociągową nie były optymalną lokomotywą towarową. W późniejszym czasie w trzech lokomotywach zmieniono przełożenie przekładni obniżając prędkość do 100km/h zwiększając tym samym siłę pociągową. Lokomotywy te otrzymały oznaczenie BR 131.1. Ponieważ w dalszym ciągu fabryka lokomotyw nie była w stanie wyprodukować lokomotyw z ogrzewaniem pociągu następne 76 lokomotyw wyprodukowano z przekładnią na 100km/h. Dopiero w 1972 roku wypuszczono dwie pierwsze lokomotywy z ogrzewaniem elektrycznym i przekładnią na 140km/h. Ponieważ na kolei DR nie było ani jednego szlaku dostosowanego do 140 km/h, następne lokomotywy miały przekładnię do 120km/h. Lokomotywy te otrzymały w 1974 roku oznaczenie BR 132 a po połączeniu kolei DR i DB oznaczono je BR232. Łącznie wyprodukowano 709 lokomotyw tej serii.
W następnym odcinku opiszę konstrukcję.

[img]


Ostatnio zmieniony przez Peter dnia 11 Kwi 2015,11:34, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Peter



Dołączył: 25 Gru 2008
Posty: 118
Skąd: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWysłany: 11 Mar 2011,14:32    Temat postu: Lokomotywa spalinowa serii 232 (Ludmiła) Odpowiedz z cytatem

Pudło lokomotywy zrobione z blachy profilowanej osadzone jest na stalowej ramie.Lokomotywy z ogrzewaniem elektrycznym pociągów mają o 20 cm wydłużone pudło aby pomieścić dodatkowe urządzenia ogrzewania.Pudło spoczywa na dwóch trzyosiowych wózkach które prowadzone są za pomocą czopów skrętu.Oparcie pudła na wózku stanowią cztery podpory i urządzenie powrotne.Lokomotywa posiada tylko jeden stopień odsprężynowania za pomocą sprężyn śrubowych.Agregat napędowy składa się z 16-to cylindrowego,czterosuwowego silnika Diesla 5D49 z bezpośrednim wtryskiem paliwa,turbodoładowarką i chłodnicą powietrza doładowanego do cylindrów,posiada moc 2200kW (3000KM).Zbiornik paliwa ma pojemność 6000 l.Silniki w lokomotywach prototypowych miały problemy z (odlewanym)staliwnym wałem korbowym,po sezonie zimowym wały te często pękały.Przyczyną pękania wałów było prawdopodobnie wyłączanie grupy cylindrów na biegu jałowym silnika w celu podwyższenia temperatury spalania paliwa.Tylko do ośmiu cylindrów wtryskiwane jest paliwo,temperatura podnosi się i paliwo spala się calkowicie.W przeciwnym wypadku część wtryskiwanego paliwa kondensowało by na ściankach cylindrów i dostawało by się do oleju silnikowego.
W lokomotywach seryjnych montowano kute wały korbowe,które nie wytrzymywały przewidzianych 20 000 motogodzin ze względu na słabo utwardzoną powierzchnię roboczą wału.Aby usunąć ten problem opracowano dwie specjalne metody utwardzania powierzchni wału.Pierwsza metoda polega na azotowaniu,gdzie jony azotu wnikają w powierzchnię stali w czasie nagrzewania wału.Następnie wał musiał być szlifowany i hartowany powierzchniowo laserem.
Jak wcześniej wspomniałem wózki mają trzy osie na których zawieszone są "tramwajowo" silniki trakcyjne.Silniki trakcyjne to silniki szeregowe prądu stałego.Środkowe osie mogą się o 4mm bocznie przesuwać,a panew czopa skrętu ma możliwość przesuwu bocznego o 20mm a do położenia środkowego ustawiana jest za pomocą sprężyn.
Silnik Diesla napędza prądnicę główną,wzbudnicę,prądnicę pomocniczą i prądnicę ogrzewania pociągu.Prąd trakcyjny wytworzony przez prądnicę główną jest prostowany przez 240 diod.Regulacja mocy następuje poprzez obroty silnika głównego oraz poprzez regulację tyrystorową wzbudnicy.Prądnica ogrzewania pociągu wytwarza sześciofazowy prąd który przekształcany jest przez przekształtnik tyrystorowy w jednofazowy prąd o częstotliwości 22 Hz.
W następnym poscie podam dane techniczne.
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Peter



Dołączył: 25 Gru 2008
Posty: 118
Skąd: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWysłany: 14 Mar 2011,22:17    Temat postu: Dane techniczne lok. 232 (Ludmiła) Odpowiedz z cytatem

Dane techniczne:
Układ osi: Co`Co`
Dugość: 20 820mm
Ciężar: 124,7 t
Nacisk na oś: 20,4 t
Prędkość: 120km/h
Moc: 2200kW (3000KM)
Przekładnia: elektryczna
Silnik Diesla: Kolomna 5 D 49/16
Rok budowy: 1970-1982
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group