BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz┬│onk├│w galerii i sympatyk├│w kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U┐ytkownicyU┐ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂciZaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂci   ZalogujZaloguj 

Szynobusy GTW (seria 646 kolei DB) firmy Stadler Rail.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastŕpny temat  
Autor WiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 21 Kwi 2010,22:39    Temat postu: Szynobusy GTW (seria 646 kolei DB) firmy Stadler Rail. Odpowiedz z cytatem

Szybobusy GTW s┬▒ najbardziej rozpowszechnionym taborem na kolejach regionalnych w Europie.W┬│a┬Âciwie nale┬┐a┬│oby m├│wi├Ž o ca┬│ej rodzinie tych pojazd├│w kt├│re r├│┬┐ni┬▒ si├¬ nie tylko wygl┬▒dem zewn├¬trznym ale r├│wnie┬┐ ilo┬Âci┬▒ cz┬│on├│w, nap├¬dem i dostosowaniem do r├│┬┐nych rozstaw├│w szyn oraz kolei z├¬batej.
Wersj┬▒ podstawow┬▒ jest GTW 2/6 co oznacza GelenkTriebWagen(Przegubowy wagon z nap├¬dem) a 2/6 ┬┐e 2 z po┬Âr├│d 6 osi jest nap├¬dzanych.GTW 2/6 to dieselelektryczny autobus szynowy nosz┬▒cy na kolei DB oznaczenie serii 646.
Konstrukcja jest raczej niekonwencjonalna.┬Žrodkowy modu┬│ nap├¬dowy zwany tak┬┐e kontenerem nap├¬dowym nap├¬dza jego dwie osie kt├│re poruszaj┬▒ szynobus.Dwa lekkie modu┬│y ko├▒cowe spoczywaj┬▒ jednym ko├▒cem na dwuosiowym w├│zku bez nap├¬du, a drugim ko├▒cem spoczywaj┬▒ na module nap├¬dowym co powoduje korzystne warunki trakcyjne gdy┬┐ osie modu┬│u nap├¬dowego s┬▒ dodatkowo obci┬▒┬┐one.Jednocze┬Ânie konstrukcja taka ma typowy dla pojazd├│w o lekkiej konstrukcji problem wpadania w po┬Âlizg przy hamowaniu zestaw├│w ko┬│owych w├│zk├│w modu┬│├│w ko├▒cowych (s┬▒ niedoci┬▒┬┐one) gdy szyny nie zapewniaj┬▒ dostatecznej przyczepno┬Âci (wilgo├Ž,li┬Âcie na szynach itd) pomimo stosowania urz┬▒dze├▒ przeciwpo┬Âlizgowych.Ponadto kompaktowa konstrukcja modu┬│u nap├¬dowego nie zapewnia dostatecznego ch┬│odzenia urz┬▒dze├▒ nap├¬dowych co w okresie letnim doprowadza cz├¬sto do automatycznego zmniejszenia mocy a za tym zmniejszenie osi┬▒g├│w trakcyjnych.Modu┬│ nap├¬dowy przedzielony jest na dwie cz├¬┬Âci asymetrycznie przez przej┬Âcie ┬│┬▒cz┬▒ce oba modu┬│y ko├▒cowe.W wi├¬kszej cz├¬┬Âci modu┬│u nap├¬dowego znajduj┬▒ si├¬ silnik diesla po┬│┬▒czony z generatorem,blok konwertera trakcyjnego,urz┬▒dzenia ch┬│odz┬▒ce silnik i podgrzewacz wody ch┬│odz┬▒cej.W mniejszej cz├¬┬Âci modu┬│u nap├¬dowego znajduj┬▒ si├¬ urz┬▒dzenia elektryczne,urz┬▒dzenia pneumatyczne i bateria akumulator├│w.Doj┬Âcie do urz┬▒dze├▒ w obu cz├¬┬Âciach umo┬┐liwiaj┬▒ klapy znajduj┬▒ce si├¬ tak na zewn┬▒trz jak i wewn┬▒trz modu┬│u.Pod mniejsz┬▒ cz├¬┬Âci┬▒ modu┬│u znajduje si├¬ dwukomorowy zbiornik paliwa.Pud┬│a modu┬│├│w ko├▒cowych wykonane s┬▒ z aluminium,wyj┬▒tek stanowi┬▒ czo┬│a kt├│re s┬▒ wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego w┬│├│knem szklanym i przyklejone do pude┬│.Modu┬│y ko├▒cowe mog┬▒ by├Ž wyposa┬┐one w standardowe zderzaki i ci├¬g┬│a,w sprz├¬gi samoczynne,przy czym modu┬│y ze sprz├¬giem samoczynnym mog┬▒ mie├Ž r├│wnie┬┐ namiastk├¬ zderzak├│w zapobiegaj┬▒ce uszkodzeniu czo┬│a modu┬│u przez inne pojazdy wyposa┬┐one w standardowe zderzaki.Modu┬│y ko├▒cowe wyposa┬┐one s┬▒ w klimatyzacj├¬,pomieszczenie do przewozu wi├¬kszego baga┬┐u (rowery itp) WC o obiegu zamkni├¬tym i system informacyjny.
Oprócz dieselelektrycznych modu³ów napêdowych o mocy 550 kW a od roku 2003 o mocy 750kW (2X375kW) s± równie¿ modu³y elektryczne o mocy od 600 do 1100kW.Oba rodzaje modu³ów wyposa¿one s± w konwertery trakcyjne IGBT.Konwertery produkowane s± przez firmê ABB w Turgi (Szwajcaria).
Ciekawostk┬▒ jest mo┬┐liwo┬Â├Ž zestawiania ze sob┬▒ r├│┬┐nych modu┬│├│w np :ko├▒cowy+nap├¬dowy+bezosiowy modu┬│ pasa┬┐erski+nap├¬dowy+ko├▒cowy.
Istnieje te┬┐ mo┬┐liwo┬Â├Ž ┬│┬▒czenia do 4 zestaw├│w GTW i jazdy w trakcji ukrotnionej oraz zast┬▒pienia modu┬│u ko├▒cowego modu┬│em z kabin┬▒ sterownicz┬▒.
Teraz trochê danych technicznych.
Uk┬│ad osi GTW 2/6 2+`Bo+2`
GTW 2/8 2`+Bo+2`+2`
GTW 4/8 2`+Bo+0+Bo+2`
GTW 4/12 2`+Bo+2`+2`+Bo+2`
przystosowane do rozstawu szyn 1435 oraz 1000mm.
D┬│ugo┬Â├Ž w zale┬┐no┬Âci od zestawu od 30 do 53 m
Szeroko┬Â├Ž do wyboru 2,2m 2,7m 3,0m 3.1m
Ci├¬┬┐ar od 37 do 72,4 t w zale┬┐no┬Âci od zestawu
Pr├¬dko┬Â├Ž w zale┬┐no┬Âci od modu┬│u nap├¬dowego i ci├¬┬┐aru od 115 do
140km na godz
Moc w zale┬┐no┬Âci od modu┬│u nap├¬dowego od 550 kW.
Teoretycznie mo┬┐liwe do 2200kW
Napêd dieselelektryczny lub elektryczny
Miejsc siedz┬▒cych od 97 do 138 w zale┬┐no┬Âci od zestawu.
Miejsc stoj┬▒cych do 118 w zale┬┐no┬Âci od zestawu.


Szynobusy GTW eksploatowane s┬▒ w Niemczech,Szwajcarii (normalno i w┬▒skotorowe),Francji,Austri,W┬│oszech,Grecji,S┬│owacji,Hiszpanii,Holandii i USA.
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
WyÂwietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia┬│ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo┐esz pisaŠ nowych tematˇw
Nie mo┐esz odpowiadaŠ w tematach
Nie mo┐esz zmieniaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz usuwaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz g│osowaŠ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group