BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz³onków galerii i sympatyków kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Szynobusy GTW (seria 646 kolei DB) firmy Stadler Rail.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G³ówna -> Dzia³ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Peter



Do³±czy³: 25 Gru 2008
Posty: 118
Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys³any: 21 Kwi 2010,22:39    Temat postu: Szynobusy GTW (seria 646 kolei DB) firmy Stadler Rail. Odpowiedz z cytatem

Szybobusy GTW s± najbardziej rozpowszechnionym taborem na kolejach regionalnych w Europie.W³a¶ciwie nale¿a³oby mówiæ o ca³ej rodzinie tych pojazdów które ró¿ni± siê nie tylko wygl±dem zewnêtrznym ale równie¿ ilo¶ci± cz³onów, napêdem i dostosowaniem do ró¿nych rozstawów szyn oraz kolei zêbatej.
Wersj± podstawow± jest GTW 2/6 co oznacza GelenkTriebWagen(Przegubowy wagon z napêdem) a 2/6 ¿e 2 z po¶ród 6 osi jest napêdzanych.GTW 2/6 to dieselelektryczny autobus szynowy nosz±cy na kolei DB oznaczenie serii 646.
Konstrukcja jest raczej niekonwencjonalna.¦rodkowy modu³ napêdowy zwany tak¿e kontenerem napêdowym napêdza jego dwie osie które poruszaj± szynobus.Dwa lekkie modu³y koñcowe spoczywaj± jednym koñcem na dwuosiowym wózku bez napêdu, a drugim koñcem spoczywaj± na module napêdowym co powoduje korzystne warunki trakcyjne gdy¿ osie modu³u napêdowego s± dodatkowo obci±¿one.Jednocze¶nie konstrukcja taka ma typowy dla pojazdów o lekkiej konstrukcji problem wpadania w po¶lizg przy hamowaniu zestawów ko³owych wózków modu³ów koñcowych (s± niedoci±¿one) gdy szyny nie zapewniaj± dostatecznej przyczepno¶ci (wilgoæ,li¶cie na szynach itd) pomimo stosowania urz±dzeñ przeciwpo¶lizgowych.Ponadto kompaktowa konstrukcja modu³u napêdowego nie zapewnia dostatecznego ch³odzenia urz±dzeñ napêdowych co w okresie letnim doprowadza czêsto do automatycznego zmniejszenia mocy a za tym zmniejszenie osi±gów trakcyjnych.Modu³ napêdowy przedzielony jest na dwie czê¶ci asymetrycznie przez przej¶cie ³±cz±ce oba modu³y koñcowe.W wiêkszej czê¶ci modu³u napêdowego znajduj± siê silnik diesla po³±czony z generatorem,blok konwertera trakcyjnego,urz±dzenia ch³odz±ce silnik i podgrzewacz wody ch³odz±cej.W mniejszej czê¶ci modu³u napêdowego znajduj± siê urz±dzenia elektryczne,urz±dzenia pneumatyczne i bateria akumulatorów.Doj¶cie do urz±dzeñ w obu czê¶ciach umo¿liwiaj± klapy znajduj±ce siê tak na zewn±trz jak i wewn±trz modu³u.Pod mniejsz± czê¶ci± modu³u znajduje siê dwukomorowy zbiornik paliwa.Pud³a modu³ów koñcowych wykonane s± z aluminium,wyj±tek stanowi± czo³a które s± wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego w³óknem szklanym i przyklejone do pude³.Modu³y koñcowe mog± byæ wyposa¿one w standardowe zderzaki i ciêg³a,w sprzêgi samoczynne,przy czym modu³y ze sprzêgiem samoczynnym mog± mieæ równie¿ namiastkê zderzaków zapobiegaj±ce uszkodzeniu czo³a modu³u przez inne pojazdy wyposa¿one w standardowe zderzaki.Modu³y koñcowe wyposa¿one s± w klimatyzacjê,pomieszczenie do przewozu wiêkszego baga¿u (rowery itp) WC o obiegu zamkniêtym i system informacyjny.
Oprócz dieselelektrycznych modu³ów napêdowych o mocy 550 kW a od roku 2003 o mocy 750kW (2X375kW) s± równie¿ modu³y elektryczne o mocy od 600 do 1100kW.Oba rodzaje modu³ów wyposa¿one s± w konwertery trakcyjne IGBT.Konwertery produkowane s± przez firmê ABB w Turgi (Szwajcaria).
Ciekawostk± jest mo¿liwo¶æ zestawiania ze sob± ró¿nych modu³ów np :koñcowy+napêdowy+bezosiowy modu³ pasa¿erski+napêdowy+koñcowy.
Istnieje te¿ mo¿liwo¶æ ³±czenia do 4 zestawów GTW i jazdy w trakcji ukrotnionej oraz zast±pienia modu³u koñcowego modu³em z kabin± sterownicz±.
Teraz trochê danych technicznych.
Uk³ad osi GTW 2/6 2+`Bo+2`
GTW 2/8 2`+Bo+2`+2`
GTW 4/8 2`+Bo+0+Bo+2`
GTW 4/12 2`+Bo+2`+2`+Bo+2`
przystosowane do rozstawu szyn 1435 oraz 1000mm.
D³ugo¶æ w zale¿no¶ci od zestawu od 30 do 53 m
Szeroko¶æ do wyboru 2,2m 2,7m 3,0m 3.1m
Ciê¿ar od 37 do 72,4 t w zale¿no¶ci od zestawu
Prêdko¶æ w zale¿no¶ci od modu³u napêdowego i ciê¿aru od 115 do
140km na godz
Moc w zale¿no¶ci od modu³u napêdowego od 550 kW.
Teoretycznie mo¿liwe do 2200kW
Napêd dieselelektryczny lub elektryczny
Miejsc siedz±cych od 97 do 138 w zale¿no¶ci od zestawu.
Miejsc stoj±cych do 118 w zale¿no¶ci od zestawu.


Szynobusy GTW eksploatowane s± w Niemczech,Szwajcarii (normalno i w±skotorowe),Francji,Austri,W³oszech,Grecji,S³owacji,Hiszpanii,Holandii i USA.
Powrót do góry
Ogl±da profil u¿ytkownika Wy¶lij prywatn± wiadomo¶æ
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G³ówna -> Dzia³ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group