Peter

Do³±czy³: 25 Gru 2008 Posty: 118 Sk±d: Gliwice, obecnie Niemcy
|
Wys³any: 21 Kwi 2010,22:39 Temat postu: Szynobusy GTW (seria 646 kolei DB) firmy Stadler Rail. |
|
|
Szybobusy GTW s± najbardziej rozpowszechnionym taborem na kolejach regionalnych w Europie.W³a¶ciwie nale¿a³oby mówiæ o ca³ej rodzinie tych pojazdów które ró¿ni± siê nie tylko wygl±dem zewnêtrznym ale równie¿ ilo¶ci± cz³onów, napêdem i dostosowaniem do ró¿nych rozstawów szyn oraz kolei zêbatej.
Wersj± podstawow± jest GTW 2/6 co oznacza GelenkTriebWagen(Przegubowy wagon z napêdem) a 2/6 ¿e 2 z po¶ród 6 osi jest napêdzanych.GTW 2/6 to dieselelektryczny autobus szynowy nosz±cy na kolei DB oznaczenie serii 646.
Konstrukcja jest raczej niekonwencjonalna.¦rodkowy modu³ napêdowy zwany tak¿e kontenerem napêdowym napêdza jego dwie osie które poruszaj± szynobus.Dwa lekkie modu³y koñcowe spoczywaj± jednym koñcem na dwuosiowym wózku bez napêdu, a drugim koñcem spoczywaj± na module napêdowym co powoduje korzystne warunki trakcyjne gdy¿ osie modu³u napêdowego s± dodatkowo obci±¿one.Jednocze¶nie konstrukcja taka ma typowy dla pojazdów o lekkiej konstrukcji problem wpadania w po¶lizg przy hamowaniu zestawów ko³owych wózków modu³ów koñcowych (s± niedoci±¿one) gdy szyny nie zapewniaj± dostatecznej przyczepno¶ci (wilgoæ,li¶cie na szynach itd) pomimo stosowania urz±dzeñ przeciwpo¶lizgowych.Ponadto kompaktowa konstrukcja modu³u napêdowego nie zapewnia dostatecznego ch³odzenia urz±dzeñ napêdowych co w okresie letnim doprowadza czêsto do automatycznego zmniejszenia mocy a za tym zmniejszenie osi±gów trakcyjnych.Modu³ napêdowy przedzielony jest na dwie czê¶ci asymetrycznie przez przej¶cie ³±cz±ce oba modu³y koñcowe.W wiêkszej czê¶ci modu³u napêdowego znajduj± siê silnik diesla po³±czony z generatorem,blok konwertera trakcyjnego,urz±dzenia ch³odz±ce silnik i podgrzewacz wody ch³odz±cej.W mniejszej czê¶ci modu³u napêdowego znajduj± siê urz±dzenia elektryczne,urz±dzenia pneumatyczne i bateria akumulatorów.Doj¶cie do urz±dzeñ w obu czê¶ciach umo¿liwiaj± klapy znajduj±ce siê tak na zewn±trz jak i wewn±trz modu³u.Pod mniejsz± czê¶ci± modu³u znajduje siê dwukomorowy zbiornik paliwa.Pud³a modu³ów koñcowych wykonane s± z aluminium,wyj±tek stanowi± czo³a które s± wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego w³óknem szklanym i przyklejone do pude³.Modu³y koñcowe mog± byæ wyposa¿one w standardowe zderzaki i ciêg³a,w sprzêgi samoczynne,przy czym modu³y ze sprzêgiem samoczynnym mog± mieæ równie¿ namiastkê zderzaków zapobiegaj±ce uszkodzeniu czo³a modu³u przez inne pojazdy wyposa¿one w standardowe zderzaki.Modu³y koñcowe wyposa¿one s± w klimatyzacjê,pomieszczenie do przewozu wiêkszego baga¿u (rowery itp) WC o obiegu zamkniêtym i system informacyjny.
Oprócz dieselelektrycznych modu³ów napêdowych o mocy 550 kW a od roku 2003 o mocy 750kW (2X375kW) s± równie¿ modu³y elektryczne o mocy od 600 do 1100kW.Oba rodzaje modu³ów wyposa¿one s± w konwertery trakcyjne IGBT.Konwertery produkowane s± przez firmê ABB w Turgi (Szwajcaria).
Ciekawostk± jest mo¿liwo¶æ zestawiania ze sob± ró¿nych modu³ów np :koñcowy+napêdowy+bezosiowy modu³ pasa¿erski+napêdowy+koñcowy.
Istnieje te¿ mo¿liwo¶æ ³±czenia do 4 zestawów GTW i jazdy w trakcji ukrotnionej oraz zast±pienia modu³u koñcowego modu³em z kabin± sterownicz±.
Teraz trochê danych technicznych.
Uk³ad osi GTW 2/6 2+`Bo+2`
GTW 2/8 2`+Bo+2`+2`
GTW 4/8 2`+Bo+0+Bo+2`
GTW 4/12 2`+Bo+2`+2`+Bo+2`
przystosowane do rozstawu szyn 1435 oraz 1000mm.
D³ugo¶æ w zale¿no¶ci od zestawu od 30 do 53 m
Szeroko¶æ do wyboru 2,2m 2,7m 3,0m 3.1m
Ciê¿ar od 37 do 72,4 t w zale¿no¶ci od zestawu
Prêdko¶æ w zale¿no¶ci od modu³u napêdowego i ciê¿aru od 115 do
140km na godz
Moc w zale¿no¶ci od modu³u napêdowego od 550 kW.
Teoretycznie mo¿liwe do 2200kW
Napêd dieselelektryczny lub elektryczny
Miejsc siedz±cych od 97 do 138 w zale¿no¶ci od zestawu.
Miejsc stoj±cych do 118 w zale¿no¶ci od zestawu.
Szynobusy GTW eksploatowane s± w Niemczech,Szwajcarii (normalno i w±skotorowe),Francji,Austri,W³oszech,Grecji,S³owacji,Hiszpanii,Holandii i USA. |
|