BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla członków galerii i sympatyków kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TGV Eurostar

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HansKloss
Site Admin


Dołączył: 24 Paź 2007
Posty: 239
Skąd: Górny Śląsk

PostWysłany: 23 Gru 2008,20:11    Temat postu: TGV Eurostar Odpowiedz z cytatem

Materiały dostarczył kolega Peter

Porozumienie o budowie tunelu pomiędzy Francją a Anglią spowodowało potrzebę skonstruowania nowych szybkich pociągów. Zastosowanie francuskich TGV lub angielskich pociągów nie wchodziło w rachubę gdyż musiały one spełniać pewne warunki takie jak:
1. pociąg musi być dostosowany do 3 różnych systemów zasilania i różnej sygnalizacji
2. wejście do wagonów musi być dopasowane do różnych wysokości peronów, które także są w różnej odległości od szyn
3. konstruktorzy muszą dopasować pociąg do węższej angielskiej skrajni
4. oprócz pantografów stosowanych we Francji i Belgii trzeba zastosować pantograf na wózkach, aby zasilać w Anglii pociąg prądem z tzw. trzeciej szyny
5. bardzo ostre wymagania przeciwpożarowe

Pociąg Eurostar uważany jest przez fachowców za najbardziej skomplikowany pociąg z dotychczas zbudowanych. Część mechaniczną budowała francuska firma Alstom, część elektryczną angielska firma Metro-Cammell. W sumie zbudowano 38 pociągów.
Eurostar w przeciwieństwie do TGV - Atlantique napędzany jest silnikami asynchronicznymi z wirującym polem magnetycznym, które są bardziej trwałe i mają większą moc. Skrajnia w Anglii jest mniejsza a tory leżą w mniejszej odległości od siebie niż we Francji i Belgii. Aby Eurostar na łukach nie wychodził poza skrajnię, w światło jadącego z przeciwka pociągu wagony muszą być węższe niż normalne wagony używane w Europie. Dlatego musiano skonstruować nowe wózki i amortyzację na poduszkach powietrznych. Ponadto musiano dopasować stopnie (wysuwane) przy wyjściach z wagonów do różnej wysokości peronów
(550 mm od główki szyny we Francji, 915 mm w Anglii i 760 mm w Belgii).
Eurostar eksploatowany jest w trzech krajach z trzema różnymi systemami zasilania, we Francji 25kV/50Hz, w Belgii 25kV/50Hz i 3kV prądu stałego i w Anglii 750V prądu stałego z trzeciej szyny. Wyzwaniem dla pociągu są również 4 różne systemy sygnalizacji.
Na linii francuskiej nie ma sygnalizacji świetlnej (semafory), gdyż przy prędkości 300km/h
nie mówiąc już o złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg) maszynista nie jest w stanie reagować na sygnały. W torze są zainstalowane sensory, które zadają prędkość pociągu. Na instrumentach maszynista ma możność ustawienia prędkości w km lub milach na godz. Prędkość pociągu jest rejestrowana i w razie jej przekroczenia automatycznie włączają się hamulce. Prędkość max pociąg osiąga tylko we Francji, na liniach konwencjonalnych ze względu na budowę podtorza i w Anglii ze względu na system zasilania niedopuszczalne jest osiąganie prędkości maksymalnej.
Naturalnie przy osiąganiu takiej prędkości bardzo ważne są hamulce. Przy pełnym hamowaniu z prędkości 300km/h pociąg staje w ciągu 1 minuty i 5 sekundach na drodze hamowania wynoszącej poniżej 3 km.
Dane techniczne:
Rozstaw toru: 1435 mm
Zasilanie : 25kV/50Hz; 3kV prądu stałego; 750 V prądu stałego
Moc: 12200 kW
Ciężar : 752,4 t
Długość: 394 m
Prędkość max: 300km/h
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group