BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla członków galerii i sympatyków kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Autobus szynowo-drogowy kolei DB.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Peter



Dołączył: 25 Gru 2008
Posty: 118
Skąd: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWysłany: 17 Cze 2009,14:43    Temat postu: Autobus szynowo-drogowy kolei DB. Odpowiedz z cytatem

Autobus szynowo-drogowy był przeznaczony do ruchu pasażerskiego zarówno po szynach jak i po drogach.Była to specjalna konstrukcja składająca się z autobusu oraz z dwóch dwuosiowych wózków.Autobus posiadał wszystkie urządzenia dopuszczające go do ruchu po drogach jak i po szynach.Zgodnie z wymogami przepisów kolejowych posiadał drzwi wejściowe po obu stronach,miał hamulce kolejowe,hamulec bezpieczeństwa oraz czuwak (podobnie jak na lokomotywach).Ponadto wyposażony był w dwa podnośniki hydrauliczne przy pomocy których można było podnieść autobus i ustawić go na wózki.Przed przednią osią i za tylną osią znajdowały się gniazda skrętu przy pomocy których autobus spoczywał na wózkach.Przy jeżdzie po szynach przednia oś zawieszona była w powietrzu,tylna oś była częściowo odciążona,a koła tylnej osi napędzały autobus jak podczas jazdy po drogach.
Pierwsze dwa prototypy zostały zamówione przez kolej DB w 1951 roku w firmie "Nordwestdeutscher Fahrzeugbau" w Wilhelmshaven (Północno zachodnie Zakłady Budowy Pojazdów).Wózki zostały wyprodukowane przez firmę "Waggon-und Maschinenbau GmbH" w Donauwörth czytaj Donauwert, (Zakłady Budowy Wagonów i Maszyn-Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).
Prototypy przeszły w 1952 roku próby i wkrótce potem przystąpiono do produkcji seryjnej.Jeden z autobusów został w marcu 1953 roku wystawiony na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej we Frankfurcie nad Menem.W tym samym roku zamówiono dalsze 50 sztuk autobusów.
Pierwsze autobusy pojawiły się na szynach w 1953 roku w letnim rozkładzie jazdy na linni kolejowej Passau-Cham mającej 140 km długości,z czego autobus 72 km jechał drogami a pozostałe 68 km po szynach.Przestawienie z drogi na szyny lub odwrotnie trwało 10 minut.Inne linie kolejowe na których kursowały autobusy to:Augsburg-Füssen,Koblenz-Betzdorf,Bernkastel-Remagen.
W czasie remontu tunelu na szlaku pomiędzy Zollhaus Blumberg-Weizen, czytaj Colhaus Blumberg-Wajcen, kolei regionalnej Wutachtalbahn nazywanej przez miejscową ludność "Sauschwänzlebahn",czytaj Zauszwencleban co oznacza Świński Ogonek ze względu na liczne łuki,autobusy zdały świetnie egzamin.Autobusy napędzane były silnikami Diesla chłodzone powietrzem firmy Deutz o mocy 125 KM.
Prędkość po drogach wynosiła 120 km/h,po szynach 80 km/h.
Ostatni autobus wycofano z ruchu 27 maja 1967 roku.
Autobus pokazany w galerii jest w posiadaniu Niemieckiego Towarzystwa Historii Kolejnictwa w byłej lokomotywowni Bochum Dalhausen,jest w pełni sprawny technicznie i od czasu do czasu demonstrowane jest ustawianie autobusu na tory i odwrotnie.
To tyle co mogłem Wam przekazać o tym ciekawym pojeżdzie.

Poniżej Link do planu "Świńskiego Ogonka",po obejżeniu tego planu będzie jasne dlaczego tak nazwano ten szlak.

http://img41.imageshack.us/img41/8475/swinskiogonek.jpg
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona Główna -> Dział techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group