BOCZNICE.EU
Forum dyskusyjne dla cz│onkˇw galerii i sympatykˇw kolejnictwa
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U┐ytkownicyU┐ytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂciZaloguj siŕ, by sprawdziŠ wiadomoÂci   ZalogujZaloguj 

DB: system zabezpieczenia i prowadzenia ruchu poci´┐Żg´┐Żw -

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia│ techniczny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastŕpny temat  
Autor WiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 119
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 14 Lut 2009,23:33    Temat postu: DB: system zabezpieczenia i prowadzenia ruchu poci´┐Żg´┐Żw - Odpowiedz z cytatem

W odr´┐Żnieniu do konwencjonalnego systemu maszynista nie kieruje si´┐Ż podczas jazdy semaforami na szlaku, lecz informacjami, kt´┐Żre otrzymuje (wy´┐Żwietlaj´┐Ż si´┐Ż mu) na MFA (kabinowy modu´┐Ż wskazuj´┐Żcy).
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż maksymalna (dopuszczalna) przy prowadzeniu ruchu poci´┐Żg´┐Żw przy pomocy konwencjonalnych semafor´┐Żw wynosi 160km/godz. Powy´┐Żej tej pr´┐Żdko´┐Żci droga hamowania jest znacznie d´┐Żu´┐Ższa ni´┐Ż 1000m, a w takiej odleg´┐Żo´┐Żci od tarczy ostrzegawczej stoi semafor, tak wi´┐Żc gdyby maszynista jecha´┐Ż z pr´┐Żdko´┐Żci´┐Ż wi´┐Żksz´┐Ż ni´┐Ż 160km/godz. i wdro´┐Ży´┐Ż by hamowanie przy tarczy ostrzegawczej to przejecha´┐Żby semafor wskazuj´┐Żcy sygna´┐Ż "St´┐Żj".
Kolej konkuruje z innymi ´┐Żrodkami komunikacji (samoch´┐Żd, samolot, itd), a pasa´┐Żer obok wygody, serwisu, bezpiecze´┐Żstwa, wybiera ´┐Żrodek komunikacji kt´┐Żrym szybko przemie´┐Żci si´┐Ż z punktu A do punktu B. Aby by´┐Ż konkurencyjnym postanowiono zwi´┐Żkszy´┐Ż pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż poci´┐Żg´┐Żw, ale jednocze´┐Żnie musia´┐Ż by´┐Ż znaleziony nowy system zabezpieczenia i prowadzenia ruchu poci´┐Żg´┐Żw: System LZB.
Dopiero wprowadzenie tego systemu pozwoli´┐Żo na wprowadzenie wy´┐Ższej pr´┐Żdko´┐Żci jazdy poci´┐Żg´┐Żw powy´┐Żej 160km/godz na liniach konwencjonalnych.
Lini´┐Ż kolejow´┐Ż wyposa´┐Żon´┐Ż w LZB mo´┐Żna rozpozna´┐Ż po kablu le´┐Ż´┐Żcym po´┐Żrodku toru.(patrz zdj´┐Żcie poni´┐Żej) Bezpo´┐Żrednio przy wewn´┐Żtrznej stronie jednej szyny biegnie drugi kabel.(patrz zdj´┐Żcie poni´┐Żej). Co 100 metr´┐Żw kable krzy´┐Żuj´┐Ż si´┐Ż. Z tych krzy´┐Żuj´┐Żcych si´┐Ż punkt´┐Żw przesy´┐Żane s´┐Ż informacje do nastawni. Dy´┐Żurny ruchu na nastawni mo´┐Że z dok´┐Żadno´┐Żci´┐Ż do 100 metr´┐Żw stwierdzi´┐Ż gdzie znajduje si´┐Ż poci´┐Żg. Na nastawni znajduj´┐Ż si´┐Ż 3 komputery (kt´┐Żre pracuj´┐Ż r´┐Żwnolegle) otrzymuj´┐Żce i wysy´┐Żaj´┐Żce informacje ze szlaku i na szlak. Co najmniej dwa z nich musz´┐Ż mie´┐Ż te same informacje, aby przekaza´┐Ż je na pojazd trakcyjny (lokomotywa lub zesp´┐Ż trakcyjny).
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż poci´┐Żg´┐Żw mo´┐Żna by zwi´┐Żkszy´┐Ż bez wyposa´┐Żenia szlak´┐Żw w LZB, ale trzeba by zwi´┐Żkszy´┐Ż odst´┐Żp od tarczy ostrzegawczej do semafora, gdy´┐Ż droga hamowania przekracza´┐Żaby 1000m. To spowodowa´┐Żoby ´┐Że przepustowo´┐Ż´┐Ż szlaku (linii kolejowej) zmniejszy´┐Żaby si´┐Ż znacznie, co oznacza ´┐Że mniej poci´┐Żg´┐Żw przeje´┐Żd´┐Ża´┐Żoby tym szlakiem (lini´┐Ż kolejow´┐Ż).

W jaki spos´┐Żb maszynista otrzymuje informacje z LZB?
Ka´┐Żda lokomotywa wyposa´┐Żona w LZB ma zainstalowany nadajnik i odbiornik. Poprzez kable u´┐Żo´┐Żone w torze (wy´┐Żej opisane) lokomotywa komunikuje si´┐Ż z nastawni´┐Ż. Informacje trafiaj´┐Ż do kabiny maszynisty na MFA (kabinowy modu´┐Ż wskazuj´┐Żcy). Na module tym maszynista mo´┐Że odczyta´┐Ż obok pr´┐Żdko´┐Żci w danym momencie, pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż z kt´┐Żr´┐Ż ma w tej chwili jecha´┐Ż (podaje mu j´┐Ż LZB) oraz pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż docelow´┐Ż (maksymaln´┐Ż).
Opr´┐Żcz wskazywania pr´┐Żdko´┐Żci LZB wy´┐Żwietla r´┐Żwnie´┐Ż w zale´┐Żno´┐Żci od rodzaju poci´┐Żgu, pr´┐Żdko´┐Żci maksymalnej poci´┐Żgu, odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż do semafora wskazuj´┐Żcego sygna´┐Ż ÔÇ×St´┐ŻjÔÇť. Lokomotywy o pr´┐Żdko´┐Żci maksymalnej 160km/godz lub mniej, ÔÇ×widz´┐ŻÔÇŁ przed sob´┐Ż szlak na odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż 4000m, lokomotywy o pr´┐Żdko´┐Żci 200km/godz ÔÇ×widz´┐ŻÔÇŁprzed sob´┐Ż szlak na odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż 7000m, a lokomotywy o pr´┐Żdko´┐Żci 250km/godz ÔÇ×widz´┐ŻÔÇť przed sob´┐Ż szlak na odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż 9900m.

Jak oddzia´┐Żywuje LZB na lokomotyw´┐Ż?
Zak´┐Żadamy ´┐Że prowadzimy poci´┐Żg IC z punktu A do punktu B lokomotyw´┐Ż o pr´┐Żdko´┐Żci maksymalnej 200km/godz. Zaraz po wyje´┐Żdzie z punktu A, LZB zezwala nam na jazd´┐Ż z pr´┐Żdko´┐Żci´┐Ż 200km/godz. Na kabinowym module informacyjnym MFA widzimy nast´┐Żpuj´┐Żce informacje:
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż docelowa : 200km/godz
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż rzeczywista: 200km/godz
Odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż docelowa: 7000m
To oznacza ´┐Że na odleg´┐Żo´┐Żci 7000 m przed nami nie ma ´┐Żadnego poci´┐Żgu i ´┐Że mo´┐Żemy jecha´┐Ż 7000 m z pr´┐Żdko´┐Żci´┐Ż 200km/godz.
Nagle zmieniaj´┐Ż si´┐Ż wskazania na MFA !
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż docelowa : 0km/godz
Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż rzeczywista: 200km/godz
Odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż docelowa : 7000m, po kr´┐Żtkiej chwili - 6900m, 6800m, 6700m itd.
Co si´┐Ż sta´┐Żo?
7000m przed nami semafor wskazuje sygna´┐Ż ÔÇ×St´┐ŻjÔÇť. Pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż rzeczywista wynosi jeszcze 200km/godz poniewa´┐Ż 6700m do semafora to jeszcze daleko. MFA pokazuje coraz to mniejsz´┐Ż odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż docelow´┐Ż (do semafora), przy odleg´┐Żo´┐Żci 3000m LZB oblicza drog´┐Ż hamowania i podaje maszyni´┐Żcie informacj´┐Ż aby rozpocz´┐Ż´┐Ż hamowanie. Na pulpicie zapala si´┐Ż czerwona lampka kontrolna i odzywa si´┐Ż sygna´┐Ż akustyczny. Maszynista hamuje i pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż rzeczywista spada - 190, 180, 170, 160 i tak dalej a´┐Ż poci´┐Żg si´┐Ż zatrzyma.
Istniej´┐Ż dwie mo´┐Żliwo´┐Żci hamowania poci´┐Żgu. Niekt´┐Żre serie lokomotyw wyposa´┐Żone s´┐Ż w AFB (automatyczne sterowanie jazd´┐Ż i hamowaniem). W tym uk´┐Żadzie maszynista nie musi w og´┐Żle reagowa´┐Ż, AFB otrzymuje od LZB polecenie (informacj´┐Ż) hamowania i lokomotywa automatycznie wdra´┐Ża hamowanie bez ingerencji maszynisty.
Na lokomotywach bez AFB, maszynista musi sam hamowa´┐Ż poci´┐Żg i musi koniecznie przestrzega´┐Ż podan´┐Ż przez LZB pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż rzeczywist´┐Ż, ca´┐Ży czas jest przez LZB kontrolowany czy stosuje si´┐Ż do jego wskaza´┐Ż. W razie nie stosowania si´┐Ż do wskaza´┐Ż , LZB przekazuje do systemu hamulca informacj´┐Ż "natychmiast si´┐Ż zatrzyma´┐Ż" i nast´┐Żpuje nag´┐Że hamowanie poci´┐Żgu.
Na liniach wyposa´┐Żonych w LZB semafory mog´┐Ż nie wskazywa´┐Ż ´┐Żadnych sygna´┐Ż´┐Żw (s´┐Ż ciemne), ale w´┐Ż´┐Żczaj´┐Ż si´┐Ż automatycznie w razie usterki w LZB i wtedy maszynista prowadzi poci´┐Żg zgodnie ze wskazaniami semafor´┐Żw, zmniejszaj´┐Żc jednocze´┐Żnie pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż do 160 km/godz. W LZB wyposa´┐Żone s´┐Ż wszystkie g´┐Ż´┐Żwne linie kolejowe oraz kolej podmiejska (S Bahn) wok´┐Ż Monachium, co pozwala zwi´┐Żkszy´┐Ż ilo´┐Ż´┐Ż poci´┐Żg´┐Żw jad´┐Żcych na danej linii. Jest to szczeg´┐Żlnie wa´┐Żne w godzinach szczytu kiedy ludzie jad´┐Ż do pracy lub z niej wracaj´┐Ż.
To tyle co wam mog´┐Ż przekaza´┐Ż o LZB.
W ka┼╝dym torze s─ů dwa kable co wida─ç na zdj─Öciu.



W ka´┐Żdym torze s´┐Ż dwa kable co wida─ç zdj´┐Żciu .


Ostatnio zmieniony przez Peter dnia 19 Lip 2018,9:39, w ca│oÂci zmieniany 5 razy
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
et21-139



Do│▒czy│: 21 Lip 2012
Posty: 1
Sk▒d: Ludwigsburg

PostWys│any: 22 Lip 2012,0:15    Temat postu: Re: DB: system zabezpieczenia i prowadzenia ruchu poci▒gˇw - Odpowiedz z cytatem

Peter napisa│:

Na liniach wyposa┐onych w LZB semafory nie wskazuj▒ ┐adnych sygna│ˇw (s▒ ciemne), ale w│▒czaj▒ siŕ automatycznie w razie usterki w LZB i wtedy maszynista prowadzi poci▒g zgodnie ze wskazaniami semaforˇw, zmniejszaj▒c jednoczeÂnie prŕdkoŠ do 160 km/godz. W LZB wyposa┐one s▒ wszystkie g│ˇwne linie kolejowe oraz kolej podmiejska (S Bahn) wokˇ│ Monachium, co pozwala zwiŕkszyŠ iloŠ poci▒gˇw jad▒cych na danej linii. Jest to szczegˇlnie wa┐ne w godzinach szczytu kiedy ludzie jad▒ do pracy lub z niej wracaj▒.
To tyle co wam mogŕ przekazaŠ o LZB.


Hallo Peter,

na liniach z LZB, semafory jak najbardziej wskazuj▒ sygnalizacjŕ. Ba, nawet sygna│ na stˇj mo┐na przejechaŠ: zdarzy│o mi siŕ tak w Oebisfelde, na linii Hannower-Berlin. Nota bene bardzo g│upie uczucie jad▒c z pe│n▒ prŕdkoÂci▒.
Wszystkie semafory i wska╝niki s▒ niewa┐ne, bowiem wskazania MFA maj▒ piorytet.
Ciemne semafory s▒ tylko tam, kiedy miŕdzy posterunkami zawiadowczymi, znajduje siŕ poci▒g, czyli jest przed nami w nastŕpnym bloku LZB. Miŕdzy posterunkami s▒ bloki LZB, najczŕÂciej odpowiadaj▒ blokom samoczynnej blokadzie. Na liniach z LZB, gdzie nie ma miŕdzy posterunkami blokˇw LZB, nigdy semafory nie bŕd▒ ciemne.
Inn▒, lepsz▒ wersj▒ LZB jest CIR-Elke, gdzie poci▒gi jad▒ jeden za drugim, czyli tylko na odleg│oŠ drogi hamowania. Tak jest na linii Basel- Karlsruhe.

Pozdrawiam
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
RysiekChaszcz



Do│▒czy│: 22 Sie 2013
Posty: 1
Sk▒d: Cieszyn

PostWys│any: 22 Sie 2013,17:30    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Mˇg│by poinformowaŠ o innych systemach zw│aszcza dawnej DRG - ju┐ na filmach i fotkach z lat 30 widaŠ na parowozach instalowany podobny czujnik jak nasze Polskie SHP. Info zajefajne zw│aszcza dla mnie ktˇry interesuje siŕ stron▒ elektryczn▒ SRK. Smile
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
Peter



Do│▒czy│: 25 Gru 2008
Posty: 119
Sk▒d: Gliwice, obecnie Niemcy

PostWys│any: 22 Sie 2020,11:42    Temat postu: Re: DB: system zabezpieczenia i prowadzenia ruchu poci´┐Żg´┐ Odpowiedz z cytatem

[quote="et21-139"]
Peter napisa│:

Na liniach wyposa´┐Żonych w LZB semafory nie wskazuj´┐Ż ´┐Żadnych sygna´┐Ż´┐Żw (s´┐Ż ciemne), ale w´┐Ż´┐Żczaj´┐Ż si´┐Ż automatycznie w razie usterki w LZB i wtedy maszynista prowadzi poci´┐Żg zgodnie ze wskazaniami semafor´┐Żw, zmniejszaj´┐Żc jednocze´┐Żnie pr´┐Żdko´┐Ż´┐Ż do 160 km/godz. W LZB wyposa´┐Żone s´┐Ż wszystkie g´┐Ż´┐Żwne linie kolejowe oraz kolej podmiejska (S Bahn) wok´┐Ż Monachium, co pozwala zwi´┐Żkszy´┐Ż ilo´┐Ż´┐Ż poci´┐Żg´┐Żw jad´┐Żcych na danej linii. Jest to szczeg´┐Żlnie wa´┐Żne w godzinach szczytu kiedy ludzie jad´┐Ż do pracy lub z niej wracaj´┐Ż.
To tyle co wam mog´┐Ż przekaza´┐Ż o LZB.


Hallo Peter,

na liniach z LZB, semafory jak najbardziej wskazuj´┐Ż sygnalizacj´┐Ż. Ba, nawet sygna´┐Ż na st´┐Żj mo´┐Żna przejecha´┐Ż: zdarzy´┐Żo mi si´┐Ż tak w Oebisfelde, na linii Hannower-Berlin. Nota bene bardzo g´┐Żupie uczucie jad´┐Żc z pe´┐Żn´┐Ż pr´┐Żdko´┐Żci´┐Ż.
Wszystkie semafory i wska´┐Żniki s´┐Ż niewa´┐Żne, bowiem wskazania MFA maj´┐Ż piorytet.
Ciemne semafory s´┐Ż tylko tam, kiedy mi´┐Żdzy posterunkami zawiadowczymi, znajduje si´┐Ż poci´┐Żg, czyli jest przed nami w nast´┐Żpnym bloku LZB. Mi´┐Żdzy posterunkami s´┐Ż bloki LZB, najcz´┐Żciej odpowiadaj´┐Ż blokom samoczynnej blokadzie. Na liniach z LZB, gdzie nie ma mi´┐Żdzy posterunkami blok´┐Żw LZB, nigdy semafory nie b´┐Żd´┐Ż ciemne.
Inn´┐Ż, lepsz´┐Ż wersj´┐Ż LZB jest CIR-Elke, gdzie poci´┐Żgi jad´┐Ż jeden za drugim, czyli tylko na odleg´┐Żo´┐Ż´┐Ż drogi hamowania. Tak jest na linii Basel- Karlsruhe.
Powrˇt do gˇry
Ogl▒da profil u┐ytkownika WyÂlij prywatn▒ wiadomoŠ
WyÂwietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BOCZNICE.EU Strona G│ˇwna -> Dzia│ techniczny Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo┐esz pisaŠ nowych tematˇw
Nie mo┐esz odpowiadaŠ w tematach
Nie mo┐esz zmieniaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz usuwaŠ swoich postˇw
Nie mo┐esz g│osowaŠ w ankietach


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group